Lejontämjaren av Camilla Läckberg

lejontamjarenNionde boken i Fjällbackaserien, med polisen Patrik Hedström och hans fru Erica.

En tonårsflicka som varit försvunnen i flera månader dyker upp halvnaken på en väg mitt i vintern, och hon har skador som visar att hon utsatts för tortyr. Fler tjejer från andra orter har också försvunnit, den första för ett par år sedan, och har aldrig återfunnits – har de råkat ut för samma sak? Kan någon av dem fortfarande finnas i livet? Patrik Hedström och hans kollegor stöter på ofattbar mänsklig grymhet i denna utredning.

Samtidigt håller Erica på att skriva en bok om ett gammalt mordfall, och kvinnan som sedan många år tillbaka sitter dömd för att ha knivhuggit sin make till döds har gått med på att träffa Erica men berättar inte mycket om det förflutna och varför hon mördade sin man. Så upptäcker Erica att kvinnan, Laila, har sparat urklipp om de försvunna tonårstjejerna, och hon kan såklart inte låta bli att forska vidare och lägga sej i polisutredningen…

Det var ett tag sen den föregående boken om Fjällbacka kom ut och jag hade mer eller mindre glömt bort detaljerna i huvudpersonernas privatliv, så jag kände mej lite förvirrad innan jag hade saker och ting helt klara för mej igen. I övrigt kan man väl säga att Läckberg är Läckberg – om man vet ungefär vad man förväntar sej blir man inte besviken. Jag gillade storyn och läste ut denna på tre dar – Läckbergs böcker hör ju till den lättlästa sorten som är trevlig läsning för stunden men som sedan glöms bort ganska fort. Jag skäms dock inte för att jag gillar Läckberg :-).

 

 

Kommentera

