Årssammanfattning 2014

Eftersom min läsning minskat sedan 2011 (54-51-45 böcker) bestämde jag mej inför 2014 att utmana mej själv att läsa minst 52 böcker under året – utan att för den skull känna stress över min läsning eller fälla några tårar om jag skulle misslyckas. Men jag lyckades: under 2014 har jag läst totalt 53 böcker. Jag känner mej mycket nöjd! Det är 8 fler än jag läste ifjol.

Deckare/kriminalromaner: 39 st
Övrig skönlitteratur: 14 st

25 böcker var skrivna av kvinnliga författare.
25 böcker var skrivna av manliga författare.
3 böcker var skrivna av en kvinnlig och en manlig författare  (hit räknar jag även Lars Kepler).

27 böcker var skrivna av svenska författare.
26 böcker var skrivna av utländska författare.

Som vanligt har jag läst övervägande kriminalromaner vilket inte är så konstigt eftersom det är min favoritgenre, och fördelningen mellan kriminlaromaner och övrig skönlitteratur är ungefär likadan som tidigare år.
Däremot har jag nog aldrig tidigare haft en så jämn fördelning mellan kvinnliga/manliga författare och svenska/utländska författare!
Tidigare år har böcker skrivna av kvinnliga författare och svenska författare dominerat.
Det är kul att föra statistik och att jämföra från år till år :-).

Hela listan med lästa böcker 2014:

1. Rörgast – Johan Theorin
2. Gengångare – Jo Nesbö
3. Vindsjälar – Mons Kallentoft
4. Stenhjärtat – Katarina Wennstam
5. Illdåd – Thomas Erikson
6. Tusen strålande solar – Khaled Hosseini
7. Dödens plats – Stephen Booth
8. Ni älskar dem inte – Belinda Bauer
9. Nådastöt – Louise Penny
10. Hus vid världens ände – Åke Edwardson
11. Svarthuset – Peter May
12. Memento mori – Elias Palm
13. Mörka platser – Gillian Flynn
14. Skuggpojken – Lucifer
15. Döda talar inte – Ann Cleeves
16. Den tredje rösten – Cilla & Rolf Börjlind
17. Otrygg hamn – Tana French
18. Ingen jord den andra lik – Varg Gyllander
19. Rekviem i Villette – Ingrid Hedström
20. Glasverandan – Ann Cleeves
21. Utsuddade spår – Dror Mishani
22. Polis – Jo Nesbö
23. Torka aldrig tårar utan handskar – del 1 Kärleken – Jonas Gardell
24. Torka aldrig tårar utan handskar – del 2 Sjukdomen – Jonas Gardell
25. Torka aldrig tårar utan handskar – del 3 Döden – Jonas Gardell
26. Mississippi – Hillary Jordan
27. Små solfåglar långt borta – Christie Watson
28. Du går inte ensam – Mari Jungstedt
29. I skydd av mörkret – Stephen Booth
30. En orolig grav – Elly Griffiths
31. Marconi Park – Åke Edwardson
32. Tjockare än vatten – Carin Gerhardsen
33. Vackra människor – Peppe Öhman
34. Betraktaren – Belinda Bauer
35. Svarta korpar över Villette – Ingrid Hedström
36. Älskade krig – Johanne Hildebrandt
37. Svart som synden – Stephen Booth
38. Boktjuven – Markus Zusak
39. Jag ska göra dig så lycklig – Anne B. Ragde
40. Stjärnlösa nätter – Arkan Asaad
41. Vinter i drömhuset – Maeve Binchy
42. De utstötta – Elly Griffiths
43. I maktens skugga – Viveca Sten
44. Blod rödare än rött – Arkan Asaad
45. Den svarta tjärnen – Thomas H. Cook
46. Älskade Elijah – Christie Watson
47. Jakthundarna – Jörn Lier Horst
48. Svart gryning – Cilla & Rolf Börjlind
49. Bortom alla tvivel – Malin Persson Giolito
50. Havskatten – Ann Rosman
51. Stalker – Lars Kepler
52. Lejontämjaren – Camilla Läckberg
53. Jordstorm – Mons Kallentoft

Jag sätter som mål att även 2015 läsa minst 52 böcker.

4 thoughts on “Årssammanfattning 2014

    • Cissi:
      Ändå har jag också hunnit fota en del i år. Varje år kommer perioder när det går trögt med läsandet – men också perioder när det flyter på bra :-).

Kommentera

