En ond liten handling av Elizabeth George

en-ond-liten-handlingTro det eller ej, men det här är bok nr 18 om Barbara Havers och Thomas Lynley.

Förra boken slutade med att Barbara Havers grannes dotter, Hadiyyah, försvann tillsammans med sin mamma. Det visar sej att mamman lämnat mannen, Azhar, och tagit deras dotter med sej utan att meddela vart de tagit vägen. En förtvivlad Azhar anlitar med Barbaras hjälp en privatdetektiv för att försöka få reda på var de befinner sej. Sen följer en invecklad historia där Barbara hamnar i onåd hos sin chef, Hadiyyah och mamman visar sej vara i Italien där Hadiyyah blir kidnappad och alltså försvinner ännu en gång, och Lynley blir ditskickad som sambandsperson när italienska polisen utreder kidnappningen medan Barbara trasslar till det ännu mer för sej genom att kontakta en journalist som skriver artiklar i engelska skvallerpressen som Barbara inte alls tänkt sej att han skulle skriva.

Jag har läst alla 18 böcker och har tyckt väldigt bra om Havers och Lynley. Men böckerna har blivit tjockare och tjockare och segare och segare, och jag har sagt ett bra tag att ”Det här var den sista jag läste”. Ändå har jag fortsatt. Men nu känner jag att det är dags att säga hejdå till Barbara Havers och Thomas Lynley. Den här boken var oerhört seg att ta sej igenom. En story som hade kunnat kortas ner till hälften och göras hälften så invecklad. Det tog mej tre veckor att läsa de 770 sidorna. Nej, tyvärr Elizabeth – nu säger jag tack och farväl!

4 thoughts on “En ond liten handling av Elizabeth George

  1. Jag sa hej då för länge sen till Elizabeth George ändå känner jag ett stygn av saknad ibland. Men för varje inlägg om hennes nyare böcker känner jag att jag gjort rätt. Det finns för många andra bra böcker som jag vill läsa.

Kommentera

