Gone girl av Gillian Flynn

gone-girlDet här var den andra boken av Gillian Flynn jag läste – Mörka platser var den första och den gillade jag, och Gone girl har det ju skrivits mycket om så jag kunde inte hjälpa att förväntningarna var ganska höga. För höga visade det sej…

Boken handlar om paret Nick och Amy Dunne. När båda två blev arbetslösa lämnade de New York och flyttade till Nicks hemstad i Missouri. På deras femte bröllopsdag försvinner Amy spårlöst. Man får ömsom följa Nick och ömsom Amy, och det framkommer att Amy är en väldigt beräknande person som har planerat allt ända in i minsta detalj.

För mej känns boken mest bara seg och utdragen. Jag begriper mej inte på Amys krångliga spel och jag begriper mej inte på hur Nick beter sej, och inte begriper jag mej på slutet heller. Tjock är boken också, över 500 sidor. Nej, för mej var den här en besvikelse. Nu får Gillian Flynn vänta ett tag innan jag orkar ta itu med någon fler av hennes böcker.

2 tankar på “Gone girl av Gillian Flynn

Lämna en kommentar