Liten läsenkät

Jag har sett den här enkäten hos många bokbloggare på sistone, men från början kommer den visst från Paulas bokblog.

Vilka är de fem författarna ni har flest böcker av i era bokhyllor?

 1. Elizabeth George (14 st)

2. Åke Edwardson (11 st)

3. Henning Mankell (11 st)

4. Liza Marklund (10 st)

5. Peter Robinson (8 st)

Köper eller lånar ni mest?

Hmm, både och. Vissa perioder lånar jag mycket, men så kommer det perioder när jag köper en massa. 

Sparar ni alla böcker ni köper?

Hittills har jag gjort det, men jag har bestämt mej för att göra mej av med en del böcker som jag inte har gillat och inte läst ut.

Inbundet eller pocket helst?

Jag har mest inbundet i mina bokhyllor, men på sistone har jag även köpt en hel del pocket.

Vilken bok har du läst flest gånger i ditt liv? (om du nu läser om böcker)

Den långa vägen hem och Det nya hemmet av Cynthia Voigt. Jag läste dem när jag var i 12-13-årsåldern. Det fanns fler böcker i samma serie (om barnen Tillerman) men dessa två tyckte jag bäst om och läste dem säkert 6-7 gånger. De står fortfarande i min bokhylla. Numera läser jag aldrig om böcker – jag har fullt sjå med att hinna läsa alla nya böcker som kommer ut som jag vill läsa 😀 .

 

9 tankar på “Liten läsenkät

  1. Den långa vägen hem fick jag en gång av min mamma, började läsa och sen orkade jag inte mer 🙂 Den kan kanske finnas kvar hemma hos dem, kanske ska leta reda på den igen då…

  2. Cia:
    Ååh, den var min favoritbok!! Men jag har inte läst den sen jag var i yngre tonåren (nästan 25 år sen…). Vore kul att läsa den (och de övriga böckerna om Tillermans) även som vuxen och se vad jag tycker nu. Kanske du också ska göra ett nytt försök 🙂 .

  3. Åh, jag gillade också Cynthia Voights böcker. Även om de senare blev mina favoriter. I synnerhet Solo för gitarr har jag läst om flera gånger där huvudpersonen inte tillhörde syskonskaran men killen (som det handlade om) blev kompis med den äldsta i syskonskaran.

  4. Cissi:
    Ja, den boken har jag också! Jeff hette visst killen, bodde med sin pappa för mamman hade stuckit. Sen har jag en bok som heter Bullet, om jag inte minns fel så handlar den om en morbror till barnen Tillerman, som dog i Vietnam. Det finns fler böcker om barnen/deras vänner men dem har jag inte. Såg att de finns på engelska på Adlibris, jag blev lite sugen på att köpa dem…

  5. Pingback: Svar på en enkät med bokfrågor « Anna Ljungdahl's Blog

Lämna en kommentar