Gränslandet av Thomas Kanger

Plötsligt en dag står Elina Wiik inte ut med sin tillvaro. Hon har petats från Mordgruppen efter att ha hamnat i bråk med sin chef. Nu är hon istället tvingad att utföra trista arbetsuppgifter och hon vantrivs, både med arbetet och med sej själv.  En dag när hon är på väg till jobbet känner hon att nu får det räcka. Hon vänder på klacken framför polishusets port, åker hem, packar väskan, hoppar in i sin bil och ger sej ut på en resa som hon inte vet var den ska sluta.

Hon hamnar i södra Italien, i en liten by som heter Monte Angelo – Änglarnas berg. Där möter hon Alex och drabbas av den stora kärleken. De tillbringar dagar och nätter tillsammans, älskar, vandrar, pratar.

Elina är lycklig – ända tills hon en dag kommer hem till Alex och hittar honom mördad, stucken med en kniv i hjärtat. Polisutredningen visar att Alex inte var den han utgett sej för att vara. Ingen med hans namn verkar existera och han var inte heller italienare. Vem var han egentligen och vilka hemligheter bar han på? Utan att ha fått några svar åker Elina hem till Sverige igen, med en stor sorg och tomhet inom sej. Hon drabbas av en depression och blir inlagd på sjukhus. Snart upptäcker hon att hon väntar Alex barn… Hon bestämmer sej för att föda barnet, och livet känns ljusare igen.

Dottern Mina blir hennes stora ljuspunkt i tillvaron. Men Elina funderar över Alex, vem han var, och vad hon ska berätta för Mina om hennes pappa när hon blir äldre och börjar fråga. Hon bestämmer sej för att göra ännu en resa för att försöka få reda på mer om Alex förflutna, och kanske få svar på varför han mördades. Hon hamnar i Kroatien som visar sej vara Alex hemland. Kriget har satt djupa spår i människors liv, och det är både svårt och farligt att få reda på sanningen om Alex förflutna.

I de första kapitlena hände allt väldigt snabbt. Elina åkte iväg, träffade Alex, hittade honom mördad, åkte hem till Sverige, upptäckte att hon var gravid, födde barnet. Efter bara 50-60 sidor hade ett par år passerat och det kändes som om allt hände alltför snabbt och att inget av det som hände var viktigt. Men sedan börjar den riktiga histoien, sökandet efter Alex förflutna, vem han egentligen var och vad som drivit honom till Italien. En otroligt spännande historia som för oss till krigets Balkan. Kommer Elina att hitta svaret om Alex och få lugn i själen?

5 tankar på “Gränslandet av Thomas Kanger

  1. Jag har köpt Thomas Kangers första bok men inte hunnit börja på den (min hög av olästa böcker växer fort för stunden). Men du lyckas göra mig bra nyfiken på honom.

  2. Cissi:
    Thomas Kanger är en sån som bara blir bättre och bättre för varje bok, tycker jag. Första och andra boken var väl medelmåttiga och ganska ordinära deckare, men jag har tyckt bättre och bättre om varje bok.

  3. Oh äntligen så finner jag någon som läser Thomas Kanger. Har läst tre böcker med honom, vilka jag har slukat fullständigt och tycker de blir bättre och bättre för varje bok. Så glad jag blir att finna en ny bok av honom som jag inte läst ännu. 🙂

  4. salvesfoto:
    Jag tycker han är precis lika bra som övriga svenska deckarförfattare som är mer kända, och varje bok i serien om Elina Wiik blir bara bättre och bättre!

Lämna en kommentar