Fyrvaktaren av Camilla Läckberg

En man, hemvändande nyanställd ekonomichef, mördas i sin lägenhet. Ingen verkar veta något om hans privatliv men han var omtyckt och skötsam och det verkar inte finnas några motiv till mordet på honom.

En kvinna tar sin lilla son med sej och flyr från ett liv hon inte trivdes med, från en man som var farlig och höll på med kriminella aktiviteter. Hon återvänder till sin barndoms ö: Gråskär, även kallad Gastholmen pga att folk säger att de döda aldrig lämnar ön.

Gastholmen på 1870-talet: Den nya fyrvaktaren och hans familj kommer ut till ön, men livet på ön är inte lätt för fyvaktarens hustru. Som tur är har hon de döda som håller henne sällskap…

Flera historier vävs samman, från dåtid och nutid. En ganska typisk Läckberg-bok med Patrik som utreder mordet och den alltid nyfikna Erika som snokar reda på ett och annat på sidan om. Det ovanliga, jämfört med tidigare Läckberg-böcker, är ju de övernaturliga inslagen med spöken och döda som talar med de levande. Lättläst, lättsmält, trevlig underhållning för stunden. Jag fortsätter gärna läsa om Fjällbacka och dess invånare, men jag vet inte hur länge till…

2 tankar på “Fyrvaktaren av Camilla Läckberg

  1. Jag har ännu inte hunnit läsa Fyrvaktaren, men jag ser fram emot att göra det. Det jag ställer mig väldigt skeptisk till är de övernaturliga inslagen du nämner i ditt inlägg. Dessa kan faktiskt göra att jag inte läser den färdigt. Vi får väl se hur det blir.

    Nu ska jag i alla fall börja med Tusen strålande solar. En bok jag länge har tänkt läsa, men som inte har blivit av förrän nu.

  2. Annika:
    Jag är också lite skeptisk till övernaturliga inslag, men ibland, om det inte blir för överdrivet, stör det mej inte alls. I den här boken är det inget som stör!

    Jag har också Tusen strålande solar att se fram emot. Ska bli roligt att höra vad du tyckte om den sen!

Lämna en kommentar