Låt mig ta din hand av Tove Alsterdal

9789174612813_200_lat-mig-ta-din-handJag har läst en bok av Tove Alsterdal tidigare – I tystnaden begravd som utspelar sej långt upp i norra Sverige, och det var en bok som jag tyckte väldigt, väldigt bra om.

Låt mig ta din hand utspelar sej delvis i Sydamerika, ungefär så långt från norra Sverige som man kan komma :-). Men delvis också i Stockholm.

När Helene får besked om att hennes syster Charlie dött genom att falla ner från en balkong döljer hon nyheten för sin familj. Charlie och hon växte upp hos en fostermamma efter att deras mamma försvunnit på en resa till Sydamerika när de var små. Som vuxen har Helene haft dålig kontakt med Charlie och de har levt helt olika liv. Helene har varit den skötsamma och Charlie den vilda. Helene tvivlar ändå på uppgifterna om att Charlie skulle ha ramlat ut från balkongen i misstag och när hon gräver bland Charlies saker misstänker hon att Charlie har besökt Sydamerika och kanske försökt leta reda på deras biologiska mamma. Helene bestämmer sej för att åka dit, utan att berätta sanningen om sin resa för sin familj. Hennes beslut försätter både henne själv och hennes familj i livsfara. Och kan det vara så att mamman fortfarande finns i livet?

Den här boken kommer i mitt tycke inte upp till samma nivå som I tystnaden begravd (till viss del kanske för att den boken utspelar sej i en omgivning som jag älskar i böcker) men det här är definitivt ingen dålig bok. Bra story och bra skriven.

2 tankar på “Låt mig ta din hand av Tove Alsterdal

  1. Jag håller helt med dig. Den här boken är bra men den kom inte alls upp på samma nivå för mig som I tystnaden begravd. Delvis för miljön men jag tror att jag gillade huvudpersonen mer i I tystnaden begravd än i den här.

Lämna en kommentar